CZ Firearm Forums : CZTalk banner

Nog een keer in de CZ-83-vouw...

4 reading
6.8K views 34 replies 12 participants last post by  AITG  
#1 ·
Hallo uit het kamp achter vijandelijke linies in Commiefornia! Nieuw op dit forum, maar al meer dan een dozijn jaar actief op The Original CZ forum.

Ik heb sinds de jaren 90 een half dozijn CZ-82/83's gehad (evenals een paar CZ-52's en een VZ-58). Mijn laatste was een 82 die ik in 2019/2020 kreeg. Sindsdien heb ik me door een vriend laten overtuigen om hem weg te doen, aangezien ik in een wapenwinkel werk en dacht dat er wel weer een zou komen... maar dat gebeurde niet. Ik wilde deze keer een 83, aangezien ik meer dan 1.000 patronen diverse .380 munitie heb en geen pistool ervoor.

Ik heb nog steeds al mijn high caps die teruggaan tot voor het verbod, en van toen ik LEO was, dus ze zijn legaal voor mij. Ik heb ook mijn driehoekige leren holster voor de CZ-82, die ik graag gebruik voor discreet dragen tijdens het wandelen in de bergen.

Californië heeft een lijst met goedgekeurde handvuurwapens, en gelukkig staat de glanzend blauwe CZ-83 met 10 patronen erop. Ook zijn 82's een curiosa en relic, dus vrijgesteld van de lijst. Met dit in gedachten besloot ik niet te wachten. Hoewel 82's goedkoop en overvloedig zijn op Gunbroker, wilde ik deze keer een .380. Ik vond een echt schone, 98%+ afgewerkte conforme CZ-83 op Gunbroker voor $425. Ik ben een gelukkige kampeerder.

Hij kwam gisteren in de wapenwinkel waar ik werk en begon een wachtperiode van 10 dagen. Hij is prachtig en ziet er niet uit alsof er meer dan een of twee dozen munitie doorheen zijn gegaan.

#5 ·
APEX, Numrich, RTG en Buy MIlsurp hebben samen een behoorlijke voorraad van de meeste onderdelen.

Gelukkig is het een recent geproduceerd commercieel wapen uit Tsjechië en geen Mil-Surp uit het Tsjechoslowaakse tijdperk met veel kogels erdoorheen.
Het is zo goed als nieuw en ik betwijfel of er meer dan een of twee dozen doorheen zijn gegaan. Ik ben 71 en zal waarschijnlijk maar een paar dozen per jaar gebruiken.

#8 ·
Ik had een van die overtollige pistolen en hij werkte maar af en toe in single-action, soms vuurde hij in plaats daarvan double-action. Ik had hem een jaar lang bij een wapenwinkel en ze hebben hem nooit gerepareerd omdat ze geen onderdelen konden krijgen. Ik heb hem ingeruild voor een nieuwe Ruger MK IV met een klein verlies. De Ruger werkt tenminste als ik ermee schiet.

#12 · (Edited)
IK BEN VERLIEFD!!!! Ik heb de CZ-83 vandaag meegenomen naar de schietbaan, alle 7 magazijnen gebruikt en meer dan 200 patronen FMJ en HPs afgevuurd. NUL storingen! Het is ZOVEEL plezier om mee te schieten.

Gebruikte munitie:

PMC Bronze 95 grn FMJ (@950 fps)
Hornady Critical Defense 90 grain FTX HPs (@1.000 fps)
Atomic Ammo, 90 grn JHP (@1.100 fps /241 ft lbs ME)
Speer Gold Dot 90 grn JHP (@950 fps)

Magazines:

(3) surplus CZ-82 mags met gekruiste zwaarden
(3) "mfg CZ" aftermarket met voor- en achternaad. Hebben CZ volgers en magazijnveren geĂŻnstalleerd
(1) CZ-83 fabriek 10-ronder.

Ik heb beide snelle vuuroefeningen op 7 yards gedaan, zo snel als ik de trekker kon overhalen. Zeven yards vuren met ongeveer 2 schoten per seconde, de groepen waren zo groot als mijn vuist. Zeer weinig gevoelde terugslag met snelle heracquisitie van het doel.

Ik heb frisdrankblikjes op de 25 yard berm uit de hand geschoten, waarbij ik het blikje gemakkelijk raakte of bewoog met bijna elk schot.

#13 ·
Het was een geweldig pistool, ik wou dat CZ het opnieuw zou introduceren. Het pistool dat God maakte. Perfectie in ergonomie, kaliber, gewicht, capaciteit. terugslag, trekker, heeft slechts 1/8" speling en 1/8" in kruip. De dubbele actietrekker is ook verbazingwekkend licht. Geen enkel ander ooit gemaakt pistool is zo perfect. Dit pistool zal nooit vastlopen, ongeacht het type of merk munitie dat u gebruikt

#15 ·
Het was een geweldig pistool, ik wou dat CZ het opnieuw zou introduceren. Het pistool dat God maakte. Perfectie in ergonomie, kaliber, gewicht, capaciteit. terugslag, trekker, heeft slechts 1/8" speling en 1/8" kruip. De dubbele actie trekker is ook verbazingwekkend licht. Geen enkel ander pistool ooit gemaakt is zo perfect. Dit pistool zal nooit vastlopen, ongeacht het type of merk munitie dat je gebruikt
Ik ben het er helemaal mee eens. Het enige andere pistool dat ik heb geschoten met bijna dezelfde geweldige ergonomie (althans voor mijn handen) is de Smith & Wesson 6906, derde generatie 12+1 9mm. De CZ83 is echter veel gemakkelijker te verbergen in een IWB-holster.
Image

#14 ·
Verdomme,
Toen ik vanmorgen het pistool schoonmaakte, ontdekte ik dat het rechter KSD-rozenhouten grip paneel gebarsten is. Ik heb contact met hen opgenomen en ze hebben een retourlabel gestuurd. Ze boden een terugbetaling aan, maar geen vervanging. Ik zou het kunnen lijmen, maar $80 is veel voor een kapot item.

#19 ·
Heb eindelijk mijn Wolff 16 lb terugslagveer en de +5% magazijnveren gekregen. Als ik hem draag, gebruik ik de 16 pond veer (standaard is 14,5) omdat ik .380 +P munitie zal gebruiken: ofwel Atomic .380 (90 grain bij 1100 FPS - 241 ft lbs ME van een CZ of Walther PP) of Buffalo Bore (90 grains bij 1200 fps 300 ft lbs ME van CZ of Walther PP).

Nu ik weet dat het werkt met Atomic (ik heb twee volle magazijnen gedaan), zal ik het niet meer gebruiken om te oefenen, maar ik zal me aan de standaardsnelheid houden om het wapen te sparen. De laatste keer heb ik de 16 pond veer gebruikt, zelfs bij het schieten met standaardsnelheid.

Ik was verrast dat de Atomic niet bijzonder opgewonden aanvoelde in vergelijking met standaard, maar ik heb de chrono-rapporten gezien en het geeft wel 1100 FPS. Naar verluidt hebben ze een eigen poeder en ladingen uitgewerkt die het SAAMI-conform houden? Toen ik in het verleden Buffalo Bore .380 gebruikte, was het zeker heter. Voorlopig houd ik het bij Atomic. Ik heb ook een heleboel Critical Defense en Gold Dot als back-up.

#20 ·
Ik heb net mijn IWB CZ83 holster van Allen op ebay gekregen. Hij was vroeger "Gun Glove Holsters", maar heeft de site stopgezet en verkoopt nu alleen nog op ebay. Ik heb er een gebruikt voor de CZ82 die ik in 2011 in Mississippi heb opgepikt, en een paar jaar geleden weer voor een CZ83 die ik had. Het is de meest comfortabele IWB die ik heb gehad, en ik merk nauwelijks dat ik hem draag omdat de clip niet bovenop het wapen zit zoals bij andere IWB's, maar erachter, waardoor hij dunner is om te dragen. Ik heb de metalen clip vervangen door een poly riemclip, omdat ik met de scherpe metalen clip van mijn vorige een leren autostoel van een vriend heb gescheurd.

#23 ·
Ik had geluk met het vinden van deze vernikkelde CZ83 in .380. Hij heeft nog nooit gefaald.

De huidige generatie jonge schutters heeft geen idee hoe mooi deze wapens zijn.

Trooper Joe
Tijd en technologie zijn verder gegaan en zo ook velen van ons.

Ik zou mijn P-10C Optics Ready niet willen ruilen voor tien van die, en ik ben niet jong.

#25 ·
Update 10-2024:

Welnu, hoe graag ik de 83 ook heb, ik haat de kleine, gebogen trekkerbeugel op de mijne. Ik zocht naar een ronde om hem te vervangen, maar zonder succes op dat moment.

Snel vooruit (onthoud dat ik in een wapenwinkel werk). Een vriend wilde mijn 83 zo graag hebben, dat hij me een schandalig hoog bod deed, alleen met het 10-schots magazijn. Ik wilde de high caps niet verkopen, want die gaan terug naar de jaren 90 toen ik een 82 als LEO-wapen buiten dienst droeg.

Ik accepteerde zijn aanbod en kocht een in 1994 geproduceerde, Tsjechische, geblauwde 83 met de grote trekkerbeugel voor $380, dus ik verkocht hem de nieuwere 83 met een ongelooflijke winst. De 83 is mijn EDC, dus ik vind het niet erg dat hij versleten is. Ik heb het extra geld uitgegeven aan 300 patronen .380! Ik had zelfs een reservepaar Turks gemaakte, Engelse walnoten handgrepen om hem op te fleuren, en ik heb nog steeds mijn magazijnen.

Hij zit in CA 10 DROS gevangenis, dus ik zal nog even mijn Ruger LC380 moeten dragen tot hij eruit komt. Foto's volgen.

#26 ·
De CZ 82 heeft me geruĂŻneerd. Ik kocht zeven van de 82's voor $160,00 per stuk met holster, koord en twee magazijnen per stuk. Ik heb er nog drie (vrienden, familie, je weet wel). Dit waren de eerste run overschotten, de beste van het stel zou je kunnen zeggen. Ik zeg dat ze me geruĂŻneerd hebben, want als een Military Surplus CZ zo goed kon zijn, hoe zouden de Civilian exemplaren dan zijn? Ik kwam erachter met mijn eerste CZ P-01. Ik kon niet stoppen.

#30 ·
Ik heb nog steeds mijn trouwe CZ83 die ik door de jaren heen nauwelijks heb gebruikt, maar op de een of andere manier ben ik de slede-stop en de veer een tijdje geleden op de openbare schietbaan kwijtgeraakt, en ik kon de vervangende onderdelen niet vinden. Ik woon in Zuid-Afrika, maar heb het ook online geprobeerd, zonder succes :cry: